20.11.08

i natt sov jag med sminket på igen



bed


När jag var tonåring gick jag inte utanför dörren utan att sminka mig. Bokstavligen. Jag skulle hjälpa min mamma med tvätten. Traskade inte ner till tvättstugan utan ett lager foundation, mascara och eyeliner. Att andra gick till ICA utan puder var ofattbart... Men att sova med sminket på var en synd.

Mina somrar hos faster i Finland innebar jämt en skrubbning av ansiktet innan läggdags. Jag minns att hon krånglade in min bångstyriga lugg under ett pannband, splashade mitt ansikte med vatten, löddrade med rengöringscremé och gnuggade tills varje enskild por var kliniskt ren. Rengöring är A och O var hennes mantra.
Kanske därför jag idag känner sådan triumf då jag vaknar med mascarakladd under ögonen.

Jag läste någon gång om en stilikon (kan ej minnas vem) som var så relaxad och laidback och alltid slocknade med sminket på. Monster-motsatsen till alla de topmodeller och skönhetsdrottningar som tjatade om djuprengöring, ansiktsångning, algmasker och aldrig-klämma-plitor-med-smutsiga-fingrar-regeln.
Hon blev min hjältinna för stunden.


En gång när jag står framför spegeln och coatar mina fransar med nattsvart waterproof volume mascara, hör jag min mycket yngre lillasyster bakom mig.
- Mascara är inte bra för ögonfransarna.
- Jasså, vem har sagt det?
- En tjej i min klass säger att om man använder mascara så trillar fransarna av.
Då vill jag bara skaka om henne hårt och säga: och din klasskamrat är en jävla liten feministkossa! Vad tror du kommer härnäst, att bränna din behå, att sluta raka benen, att Vogue är satans påfund!
Men det säger jag aldrig.

Några timmar senare sitter jag istället och funderar över mig själv. Inser att det är jag som måste blivit obstinat. Mot beauty-bilagorna med sina rengöringsråd, mot supermodellernas perfekta hy, mot min fasters grova händer.
Jag klämmer plitor med smutsiga fingrar. Röker fräsch balsamdoft ur håret.
Sover med sminket på.






1 kommentar:

  1. haha! åh vad glad jag är att jag hittade till din nya blogg! har provat att komma in här förut men den har liksom inte velat. hittade din gamla blogg, cherchez la femme, och den innehöll massa rolig kunskap och kemi och skönhetsprodukter. blev aständ på allt du kunde om sulfater och cocoamider! :D

    SvaraRadera