2.1.10

eve of another number...


© Johanna Storås


Vi lämnar lägenheter, hus och hem, lockade av vad vi än är på väg mot. Vandrar vinterfrusna gator fram mot ett nytt år. Beundrar vår egen spegebild i glasklar asfalt, ser fram emot nya minnen. Halkar till på smala nyårsklackar, skrattar vårt nyårskratt utspätt med nyårschampagne och extralånga nyårscigg. Hela årets hopp samlat i magen, bubblandes, på väg upp i svalget, tills vi släpper det rakt ut när klockan säger 00.00. 

Innan himlen exploderar i indigo, purpur, guld, står våra timmar stilla. Det här är natten då tärningen ännu inte är kastad. Bara en gång om året - som vi vågar tro, på fullt allvar, på en ny världsordning, där det vackra alltid besegrar det onda. 
Imorgon vaknar besvikelsen, nu låter vi den sova. 
Gör, tänk inte efter. Det är tid för nya löften som inte slår in.
Nya lögner. 

Nya känslor, intryck, drömmar, planer, sorger, misstag, brister, slag, ord, möten, beslut, hemligheter, dagar, nätter och timmar. 
Det är tid för nya timmar av ångest, nya timmar av lust. 
Nya timmar av klokhet, dumhet, berusning, sömnlöshet, oro, kärlek och hat.
Imorgon smakar kyssarna annorlunda, det mesta avslaget.

Ett gott nytt år.





2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!

    Jag får beklaga sorgen. Väldigt tråkigt det som har hänt dig.
    Jag vet inte om du kommer ihåg mig, Ida? Jag har även en lillebror, Mattias. Om jag inte mins helt fel så var han väldigt kär i dig som liten.

    Om du vill får du gärna lägga till mig på Face book. Så kan vi prata mera där.

    Kramar Ida

    SvaraRadera
  2. Beklagar sorgen Nötsos..... Jag fick en klump i halsen När jag fick reda på detta . Skulle kontaktat dig om jag hade ett nummer eller mail, Hoppas Kim/lin Mår bra och klarar sig genom detta med dig, du är ändå en stark människa och det har du bevisat med dina erfarenheter. Hemskt ledsen.
    Mina tankar är med familjen/dig.

    Kram.

    SvaraRadera