8.4.09

I shall now tell you what personal style is, so that all of you end up dressing the same



Den här staden kommer hata mig. För det jag är på väg att skriva.
Man kommer skrika. Ärekränkning. Förtal.
Men så här är det. Alla ser likadana ut i den här stan*.

På catwalken Kullagatan trängs fashionistas i Zebra-tunikor, H&M-leggings, Gina-jeans. Om det finns minsta originalitet så är det Odd Molly i nyanser av beiget, Odd Molly i nyanser av grått, Odd Molly i nyanser av rosa, Odd Molly i nyanser av blått. Alla vill vara trendiga. Alla vill vara modemedvetna. Alla vill ha personlig stil. Få sticker ut.

När fjortonde tjejen i naturfärgade boots och bohem-tunika passerat bestämmer jag mig för att lägga ner ett uppdrag som jag faktiskt trodde skulle fungera. Som jag faktiskt trodde kunde bli en stimulerande utmaning. Men när sökandet efter originalitet börjar likna en arkeologisk utgrävning tar luften slut.
Denna stad känns som ett manifest på Sofis mode.

I butikerna vågar man inte heller. Till varje plåtning skickar man sina mellanmjölksplagg. Det vi tycks se varje säsong. En liten färgändring här. En liten omskärning där. Möjligen oengagerat. Uppenbart oinspirerat.

En endaste butik stod ut den här gången. Kläderna de skickade skulle kunna vara taget ur ett modereportage i Nylon - skulle kunna. Bara lite till och outfiten hade liknat ett potentiellt stylistjobb. Kan det bero på att märket har danska rötter? Eller att butiken är nyöppnad för året? Om något år, när de skolat in sig i den här stadens enkelriktade mode-o-medvetenhet, kommer de då skicka likadana enformiga plagg som de andra?

Inför de stora modevisningarna, NY, London, Paris, Milano, har designers börjat sända ut “oinbjudningar” till de journalister som varit för kritiska i sina rapporteringar. Det är lite så jag ser mitt eget öde.


* Helsingborg


'

5 kommentarer:

  1. Det är nästan likadant i Lund, fast jag tror att studenterna räddar det litegrann. Än kan man chockas av något som inte passar in i modebloggarnas värld.

    SvaraRadera
  2. Det känns lite som om det du besklriver är rådande i hela Sverige. Man tröttnar, samma samma. Det bästa är när man går ut och alla brudar är klädda i identiska klänningar från Gina och grabbarna har rutiga skjortor.

    SvaraRadera
  3. Det är klart att folket i hbg är rätt trista, men om du bara letar lite så hittar man folk också här med väldigt orginell och rolig stil, som tycker om mode och kläder på riktigt och inte är rädda för att sticka ut lite. Det finns mycket av det som du beskriver, men man ser ju samtidigt det som man bestämmer sig för att man vill se. Det gäller att inte låta gina-kidsen förblinda en med tråkighet!

    SvaraRadera
  4. äsch, sthlm är likadant. alla klär sig likadant - eller likadant annorlunda. överhuvudtaget är planeten väldigt fattig på originella människor, take it.

    SvaraRadera
  5. Alla kommer alltid se likadan ut. Spelar ingen roll vad det är för säsong eller vilken väska som är rätt precis för tillfället.
    Jag tror att jag har en ganska annorlunda stil, men det är säkert inte så eftersom även jag precis har införskaffat en herrkavaj. Jag är annorlunda i Nynäshamn iallafall..

    SvaraRadera